Vandretur med børn ’20

Planlægnings fasen

Janne Storm har delt sine tanker og overvejelser med os, omkring at vandre med børn. Læs med og lad dig inspirere.

“Sommerferien er startet. Dog ikke helt for os, men planlægningen startede hen over vinteren. Sidste år gik min søn på 11 år og jeg fra Fredericia til Nyborg og jeg lagde dagligt opslag op på FB gruppen Brug min Baghave. Min søn endte med at være stolt over turen og vild med #bmb konceptet. Han vil gerne afsted igen, men lillesøster på 6 år vil også med.

Siden sidst har vi jo været på corona ferie, som den yngste siger. Personligt overvejede jeg helt at droppe vandreferien med familien, der midt i hjemmeskole/børnehave/studie/arbejde perioden. Mere tid med familien var ikke altid et ønske lige der.

Men nu er vi klar, selvom vi skal dele bmb og resten af Danmark, med alle jer andre i år. 😉

Jeg er blevet spurgt om hvordan og hvorledes jeg kommer ud og vandre med mine børn. Så her kommer 10 ting, jeg har tænkt over.

• Hvorfor gør vi det? Det giver en særlige fælles oplevelse og stærke børn og de får set en masse af Danmark og mødte dejlige danskere. Det sidste er grunden til, at min søn vil afsted på bmb i år.
  • Hvor langt kan vi mon gå på en dag? Vi sammenlignede med sidste år, rådførte os med spejderledere og endte op på 10 km om dagen for den yngste i flokken.
  • Hvad med bagagen? Jeg kan ikke bære en rygsæk, så bagage kommer i en klapvogn. Kan bedre lide at skubbe end at trække. Men vi skal måske også på grusstier, trapper og andre forhindringer og skal derfor kunne bære vores bagage, så der pakkes let. Men klapvognen giver også frihed til at stoppe op og nyde nuet ved en å ect. Med let menes der ca. en skoletaske til køkkentaske. Tøj og soveudstyr i rygsæk. 1 sæt skiftetøj, 1 sæt sovetøj, ekstra undertøj og strømper. Regntøj og fleece. Vi går i sandaler, der tåler regn. Tøjet skal være let og tørre let. Vi pakker i lynlåsposer, så er det altid tørt.
  • Søvn. Vi skal kunne sove ordentligt for at fungere sammen. Vi har et mindre telt, der ikke kan modstå et skybrud, så vi tager en tarp med også. Den kan evt dække teltet. Den giver også mulighed for skygge i siesta timen og at overnatte i skove og på stranden. Vi har små oppustelige liggeunderlag og bruger lag på lag til sovepose. Bomuldspose, fleecepose og sovepose. Så passer temperaturen til nat og siesta. Når dette er fleksibelt kan vi også stoppe for dagen, når vi vil.
  • Mad. Vi har et trangia sæt med sprit (sprit kan købes i alle butikker) medbringer det mest basale. Grød, brød, sukker, olie, salt, muslibar og juice, opvaskemiddel, ect gerne i de der små sojaflasker. Køber frokost, hvis der er en butik, og supplere fra gårdbutikker. Vand har vi fået, ved værtsfamilier, offentlige toiletter og kirkegårde. Og ja måske er kirkegårdsvand ikke drikkevandstestet, men vi fik ikke mavekneb.
  • Toilet. Sidste år var der toilet ved kirker, boldklubben, bmb-værter ect. Men i år er jo corona sommer. Så det bliver nok anderledes. Men vi havde også en potte med, hvor vi kunne indsætte en pose til opsamling, af det der kommer ud. Det virkede fint. Affaldet blev bundet i et ekstra lag poser og dumpet i offentlig skraldespande. Udsigt og lugt på det transportable toilet foretrækkes stadig over rasteplads toiletter. Tissepapir pakkes ligeledes ned indtil næste skraldespand.
  • Rute. For at de 10 km om dagen ser ud af noget på kortet, er det i år planlagt at gå fra Als til Lolland. Vi tager toget væk og går mod hjem. Det betyder noget mentalt med retningen. Vi skal med en del færger. Det var i budgettet som den dyre del, men nu bliver der måske råd til is på færgen istedet. Sidste år endte vi ved Bedstemor, det var også meget virksomt. Jeg kigger på google mapps, bmb, udinaturen shelter app. og sikkert noget mere for at finde en holdbar rute. Husk at trykke start på google, når du taster en rute ind, vi oplevede, at det ændre sig med optil 5 km og det er meget for børneben.
  • Underholdning. Vi havde en højtlæsningsbog og tablet med. Bogen tog hele turen. Der kan oplades mange steder, hold godt øje. Vi tager dog flere powerbanks med i år, det koster strøm at logge ruten. Desuden kan apps som inaturalist og DOF også anbefales, så det ikke bare er grøftkant og mere grøftkant. Og mor har brug for pause, derfor tablet. I år kommer penalhus og 2 kladdehæfter også med.
  • Hvorfor bruge Bmb? At overnatte vha bmb var mere overskueligt end shelter pladser, og gav dejlige møder med andre i vores skønne land. Det var oftere tættere mellem haver ender andre muligheder. Første overnatning med bmb var lidt en underlig fornemmelse, tænk at det virker i virkeligheden. Den sidste nat, virkede det helt normalt. Vi udvekslede telefonnummer med værter inden ankomst, så vi kunne sige når tordenvejr forsinkede os ect.
  • Spring ud i det. Så længe man med jævne mellemrum bliver mæt, varm og tør så går det.

Og husk man kan altid tage bussen hjem 😁