The Wild Wils Family

Lidt om os

Vi er en familie fra Odense, som besluttede at rive to år ud af kalenderen for at rejse rundt i Verden i en firhjulstrækker – retning mod Mongoliet plus det løse. Min kone hedder Dorthe, jeg selv Bjørn og vi har to børn, Vilmer på 4 år og Ingeborg på snart to år. Vi kalder os for “The Wild Wils Family” og er afsted på vores familierejse lige nu:)

Min kone og jeg har altid rejst meget – både inden vi mødte hinanden og sammen. I 2014 rejste vi rundt i Asien og Sydamerika i 10 måneder, hvor vi ofte tog vandrestøvlerne på for at komme ud i naturen og til mere lokale steder end de typiske turiststeder. Det var på denne tur, at de første tanke blev gjort til vores nuværende rejse. Vi ville gerne have børn og samtidig rejse Verden rundt til unikke steder. På den måde var har spørgsmålene for os mere været, hvordan vi skulle rejse og hvornår det skulle være – end om det kunne lade sige gøre især med mindre børn.

Vores rejseform – overlanding

Vores valg gik på en firhjulstrækker, som senere blev opgraderet med en ekspeditionstrailer, hvori vi har vores køkken, vandtanke, strøm, opbevaring og telt. Det er lidt ligesom en Camp-let, blot mere ekstrem med hensyn til holdbarhed på dårlige veje og Offroad kørsel. Formålet med traileren var at opnå mere komfort og længere tids off-grid wild camps. Rejseformen hedder Overlanding 🙂 Vi valgte en firhjulstrækker med trailer for at give vores børn en fast base i alt det uforudsigelige på turen. De sover de samme sted hver nat, mens omgivelserne er forskellige.

Brug min baghave

Inden afrejse på vores første tur rundt i Europa, manglede vi nogle brugererfaringer med vores set-up og ville gerne ud og have nogle overnatninger i vores tagtelt. Det var faktisk således vi kom til at benytte “Brug min baghave” konceptet, hvor jeg spurgte i Facebook-gruppen om der var nogle steder hos private – hvor vi måtte komme med vores bil og overnatte i tagteltet. Vi fik overvældende mange søde og mega gode tilbud om at komme og teste vores setup forskellige steder i det danske land. Da vi senere fik traileren, skulle den også testes – så vi kørte rundt i Danmark i efterårsferien 2019, hvor vi dels havde “wild camps”, dels camps via “Brug min baghave”. For os er det fantastisk at møde så gæstfrie mennesker og samtidig få lov til at sove naturskønne steder.

Testtur i Europa

På vores Europatur mod Portugal, med blot Land Rover Defenderen og tagtelt, var vi igennem 14 forskellige lande, kørte 12.000km og havde 83 overnatninger på 57 forskellige steder. Vi havde i alt 70 overnatninger i tagteltet, da vi havde ca 2 uger på et AirBnB i Frankring fordi bilens “computer” var helt død og skulle fikses hen over deres sommerferie:)
De fleste camps vi benytter, er “wild camps” og koster ikke noget. Vi benytter i Danmark som nævnt “Brug min baghave”, i Tyskland benytter vi appen “Stellplatzrader” og ellers i resten at Europa benytter vi appen “Camp4night” og hvis man har en firhjulstrækker eller på langfart uden for Europa kan “iOverlander” appen benyttes.

Vi synes også at det er sjovt at selv finde sine “egne” camp spots – og det er slet ikke så svært endda og noget vi praktisere mere og mere. Det er en teknik og erfaring man tilegner sig hen ad vejen – at få sin næse til at “snuse” hen til et mægtigt “wild camp” sted. Alle de steder vi finder – deler vi på iOverlander. Ellers sker der også det – at vi ofte på vores vej møder rigtig mange søde mennesker som altid er meget villige til at hjælpe. Så vi spørger også ofte folk om hjælp og hvor vi kan overnatte henne. Vi har bl.a. prøvet at overnatte i en indkørslen hos en meget sød dame i Portugal, ved en Restaurant i Slovakiet på deres skønne jordarealer med kanon udsigt og i en spansk nationalpark, hvor to drenge hjalp os op af en stejl lille grusvej i bjergene til en hemmelig “prime” ugenert camp spot.

Mod Mongoliet

Efter Europaturen fik vi vores en “ekspeditionstrailer og den testede vi hen over efterårsferien og fik lige lavet nogle justeringer på set-up og så tog vi faktisk afsted på vores store tur mod Mongoliet. Vi kørte over grænsen sidst i oktober 2019, og har kørt igennem Tyskland, Østrig, Schweiz, Italien, San Marino, Kroatien, Bosnien & Hercegovina og nu er vi pt. i Montenegro mens jeg skriver (29 December 2019). På vejen hertil, har vi overnattet i vinmarker, nær søer, ved åer, ved floder, i bjerge, under oliventræer, i skove, på sletter, i dale, ved kæmpe vandfald, ved havet og ved legepladser. Vi har kun haft gode camps – faktisk hele vejen:)
I Østrig havde vi en overnatning i 2200 meters højde med sneen, hvor temperaturen over natten faldt til -14 grader. Et sted i de Italienske Alper overnattede vi på et mindre bjerg med skov, og da vi om morgenen skulle køre ned igen – var vejen blokeret at et vældet træ. Men det fik vi fjernet med hjælp af reb og bilen. I Bosnien & Hercegovina lod parkbetjenten os køre ned af en stejl hårnål grusvej – for at komme ned til et mægtigt campsted lige med direkte udsigt til vandfaldet og regnbue. Til Vilmers 4 års fødselsdag, fandt vi et campsted i Italien lige ved en legeplads og et kapel på en bjergtop. Han havde en mægtig fødselsdag med pandekager til morgenmad, teltlavet lagkage og pasta med bearnaisesauce til aftensmad (Vilmers hofret) – i løbet af dagen fik vi leget mega meget på legepladsen:)

Eventyrbilen

Vores set-up med en Land Rover Defender firhjulstrækkeren og ekspeditionstraileren “stinker” af eventyr og derved møder vi på den måde rigtig mange folk som lige skal hilse på og høre hvor vi er på vej hen. Det er rigtig hyggeligt at møde så mange positive mennesker og er også et meget centralt element på vores rejse. Det er ofte det uventet møde med søde folk der giver de største “oplevelser”, fremfor at se de mest kendte attraktioner i landet. Men vi ser naturligvis også gerne nogle af attraktionerne fra “the bucket list”. Ellers er ofte vores fokus at komme ud i naturskønne omgivelser og det gør vi ofte via vores camps.
Vi har ikke nogen fastlagt rute og faktisk, når vi pakker camp samme og sætter os ind i bilen – ved vi slet ikke hvor vi overnatter om aftenen. Vi kigger måske lidt på kortet og finder en vej der ser spændende ud og så kører vi bare og ser hvor langt vi kommer. Er der noget spændende vi møder på vores vej, stopper vi op og ser det. Først på eftermiddagen begynder vi at kigge efter camps – og det lykkes altid….og indtil videre uden besvær.Vi plejer at sige vi skal finde alle de omveje og “missed turns” til Mongoliet, da vi også altid er friske på at stikke over og besøge et nyt land som ligger på vejen. Ellers er det bedste i vores optik at rejse langsomt og derved opleve endnu flere af de “magiske” stunder med søde folk og unikke oplevelser – fremfor at nå Mongoliet hurtigst muligt.

At rejse med mindre børn

Det er meget naturligt for os at rejse med vores børn, og langt de fleste dage byder på fantastiske oplevelser. Vi synes det er forholdsvis nemt at have mindre børn med på turen – og mange ting er ikke så forskellige sammenlignet med hverdagen derhjemme. Vores børn kan det ene øjeblik være kede af det, for så det næste at løbe rundt og lege.
På vores Europatur var det et stort hit med et udendørslegetæppe og to kasser med forskelligt legetøj, som de hyggede sig med dagligt. Nu er vejret lidt mindre indbydende til legetæppet, så i stedet omdannes teltet til legerum. Derudover er naturen utrolig god underholdning – både til at finde insekter, kigge på blomster, kaste sten i vandet, tegne i sandet, osv. Så vores børn er godt underholdt det meste af tiden. Lange bilture kan dog være en udfordring både for os og børnene. Her holder vi ofte pauser – gerne ved legepladser – og derudover lærte Europaturen os at dvdfilm og iPads er super underholdning til bilturene.
De bedste dage for os er dem, hvor vi ingen planer har og nemt bruger en formiddag på at tegne blæksprutter i sandet eller finde insekter. Det er skønt at rejse med børn og de gør, at vi hele tiden får en ny vinkel på ting via de spørgsmål de stiller og deres interesser. Vi får lov til at opleve verdenen i børnehøjde.

Vi møder hele tiden utrolig stor gæstfrihed og mange smil, hvilket et stykke af vejen skyldes vores børn. Især efter vi er ankommet til Balkan er vores børn blevet utrolig populære med deres lyse hår og blå øjne.
I forhold til tidligere rejser uden børn, så er vi meget mere på. Vi har ikke dage, hvor tiden går med at læse en bog eller sove længe. Det tager længere tid at få lavet praktiske gøremål eller handlet ind. Vi er sammen med vores børn hele tiden, hvilket absolut også er en gave. Det er fedt at se, hvordan Ingeborg kan mere og mere og bliver mere og mere selvstændig for hver dag, mens Vilmers kreativitet hele tiden når nye højder.

Hoppe “med” på turen

Du er velkommen til at “joine” vores familie eventyr, vi deler fortællende fotos og billedlige kommentarer primært i facebookgruppen: “The Wild Wils Family” https://www.facebook.com/groups/309049052902311/ Vi er også på Instagram “The Wild Wils Family” med lidt fotos.Så har vi en blog, hvor vi er håbløs bagud med – og det forsætter vi nok lidt endnu med:) Vi har travlt med at opleve og være sammen med børnene:) www.wildwils.com
Er du selv blevet nysgerrig på mere informationer omkring denne rejseform, da kan man blandt andet med fordel tilsluttet sig Facebookgruppen “Overlander Danmark” og du/I er naturligvis også vedkommende til at kontakte mig:)
Kærlig hilsen fra
Ingeborg, Vilmer, Dorthe og BjørnThe Wild Wils Family”